مقاله ها

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب رفسنجان در تشریح اهم اقدامات انجام شده سال 89 گفت: در سال گذشته این شرکت موفق به اخذ کد اجرایی از معاونت راهبردی ریاست جمهوری به منظور تحقق اعتبارات و مبادله موافقت ها شدو همچنین با راه اندازی سیستم اتوماسیون بالغ بر 13 هزار نامه صادره و وارده ثبت شده است.

عباس سالاری پور با اشاره به این که سابقه شبکه آب آشامیدنی و لوله کشی آن در رفسنجان به سال 1338 باز می گردد گفت: در آن زمان، آب آشامیدنی به وسیله 3 حلقه چاه که فعلاً در محدوده مرکزی قرار گرفته و از مدار خارج شده اند تامین و آب استحصالی از این چاهها با شبکه ای به طول 45 کیلومتر از لوله های چدنی وpvc   و فلزی به دست مصرف کنندگان می رسید.

وی با اشاره به قانون مصوب سال 69 مجلس شورای اسلامی، مبنی بر تشکیل شرکت های آب و فاضلاب به منظور ایجاد و بهره برداری از تاسیسات مرتبط با تامین و توزیع آب سالم و بهداشتی مصرف کنندگان آب شهری و همچنین جمع آوری، انتقال و تصفیه و دفع فاضلاب در محدوده قانونی شهرها گفت: به دنبال تصویب این قانون، پس از تشکیل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در سال 70 ، امور آب و فاضلاب رفسنجان با کلیه مسولیت ها و تاسیسات موجود، از شهرداری به شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان انتقال و نهایتاً از ابتدای سال 88 شرکت آب و فاضلاب رفسنجان به همراه شرکت های آب و فاضلاب ده شهر دیگر کشور، با توجه به عملکرد مطلوب ، میزان درآمد  و سایر موارد به عنوان شرکتی مستقل به ثبت رسیده و شروع به کار نمود.
وی تعداد چاههای موجود در شهرهای رفسنجان و بردسیر را 21 حلقه با 45 هزار و  266 مشترک اعلام کرد و گفت: به طور مجموع در شهرهای انار، بهرمان، سرچشمه، حسین آباد، کشکوییه و صفاییه 13 حلقه چاه وجود دارد که با رفسنجان، 63 هزار و 438 مشترک را پوشش می دهند.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب رفسنجان، اخذ کد اجرایی از معاونت  راهبردی ریاست محترم جمهور به منظور تخصیص اعتبارات و مبادله موافقت نامه های طرح های تملک دارایی را به عنوان گامی مهم بر شمرد و گفت: راه اندازی واحد ذیحسابی با هماهنگی و همکاری سازمان امور اقتصادی و دارایی استان کرمان، همچنین راه اندازی سیستم اتوماسیون اداری به منظور تسهیل و تسریع در انجام مکاتبات اداری برای شهر رفسنجان و شهرهای تابعه و تهیه و تنظیم بودجه مجزا و منفک از شرکت آب و فاضلاب استان کرمان به صورت مستقل، از اهم اقدامات انجام گرفته در این شرکت می باشد.
اهم اقدامات انجام شده در معاونت در امد و امور مشترکین
آقای سالاری در خصوص اقدامات انجام شده در معاونت درآمد و امور مشترکین گفت: در سال گذشته، 3 هزار و 175  فقره انشعاب واگذار شده، در حالی که این رقم در سال 88، 2 هزار و 464 فقره بوده است. وی افزود: در این سال، 417 هزار فقره کنتور نیز قرائت و 358 هزار فقره قبض صادر شده است.
وی افزود: از دیگر اقداماتی که در این زمینه می توان به آنها اشاره کرد، خدمات رسانی به بیش از 63 هزار و 400 انشعاب در سطح شهرستان که از این تعداد 87 درصد مسکونی، 7 درصد تجاری  و مابقی شامل سایر کاربری ها می باشد، تشکیل اکیپ قطع انشعابات جهت جمع آوری انشعابات غیر مجاز و پیگیری در جهت مجاز نمودن آنها، راه اندازی سیستم تلفن گویا و سیستم پیام کوتاه جهت ارائه خدمات مربوطه به مشترکین می باشد.

اقدامات انجام شده در معاونت بهره برداری
مدیر  شرکت آب و فاضلاب  رفسنجان با اشاره به این که در معاونت بهره برداری در سال 89، 18 میلیون و 249 هزار متر مکعب تولید آب و 13 میلیون و 666 متر مکعب فروش آب انجام شده است گفت: در سال 89 همچنین، 4 هزار و 393 دستگاه کنتور تعویض شده است. ضمن  آن که، 1 حلقه چاه، جابجا، 2 حلقه چاه جدید تجهیز، 15 حلقه، تجهیز مجدد و 5 حلقه چاه نیز مهندسی مجدد شده است. همچنین مجموعاً بیش از ده هزار فقره بازسازی انشعاب، نصب انشعابات جدید و نصب مجدد انشعاب انجام و نیز اجرای خط برق چندین حلقه چاه در رفسنجان و صفاییه و بازسازی تعدادی از اطاقک های چاههای آب شرب انجام شده است.
مهندس سالاری پور به انجام آزمایشات باکتریولوژی آب شرب شهرستان های رفسنجان و شهربابک به صورت مداوم نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه ، سیستم کلر زن گازی به جای کلر زن مایعی، نصب و راه اندازی شده است.
فعالیت های انجام شده در معاونت مهندسی و توسعه
رئیس شرکت آب و فاضلاب رفسنجان در گفتگو با خبرنگار ما در تشریح اقدامات انجام شده در معاونت مهندسی و توسعه با اشاره به این که میزان توسعه شبکه از 69 هزار و 925 متر در سال 88 به 94 هزار و 680 متر افزایش یافته است گفت: در سال 89 ، بیش از 99 هزار و 700 متر بازسازی شبکه انجام شده و 4800 متر نیز بازسازی و توسعه خطوط انتقال انجام شده است.
به گفته وی، به روز نگه داشتن نقشه شبکه شهر، شیر آلات، حوضچه ها و تهیه نقشه GIS همراه با لوله های گاز، مخابرات و برق، پیگیری واگذاری زمین محل احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر رفسنجان، پیگیری اجرای طرح فاضلاب شهر رفسنجان به روش B.O.T به سرمایه گذاران، مطالعه و بازنگری شبکه توزیع آب شرب شهرهای رفسنجان، انار، امین شهر، کشکوییه، بهرمان و سرچشمه، طراحی و تهیه اسناد مناقصه بهسازی و بازسازی یک ایستگاه پمپاژ و دو پروژه دیگر ، اجرای خطوط انتقال و شبکه های داخلی مسکن مهر شهرهای رفسنجان، بهرمان و کشکوییه و اجرای خطوط انتقال و جمع آوری چاههای شماره 17 و 18 رفسنجان ، اهم اقداماتی است که در این معاونت انجام شده است.
اهم فعالیت های انجام شده در حوزه برنامه ریزی و انفورماتیک
سالاری افزود: در حوزه برنامه ریزی و انفورماتیک شرکت آب و فاضلاب رفسنجان اقداماتی همچون: راه اندازی سامانه SMS به شماره 3000831111 جهت پاسخگویی به مشترکین، نصب سامانه پاسخگویی تلفن 122 در واحد اتفاقات، تبدیل خطوط ارتباطی دیتا از کابل های معمولی به فیبر نوری، تهیه و تنظیم بودجه سال 90 شرکت در چارچوب ضوابط و دستورالعمل های آب و فاضلاب کشور، پشتیبانی سیستم اتوماسیون اداری شرکت های تابعه، پشتیبانی برنامه مشترکین و نصب آن برای پاسخگویی سریع تر به مردم در واحد های تابعه، مدیریت و برنامه ریزی در خصوص خرید برنامه های نرم افزاری و سخت افزاری مناسب و پیگیری و ثبت آمار و گزارش های ماهیانه در سیستم MIS ، چشمگیر می باشد.
اقدامات انجام شده در معاونت مالی و پشتیبانی و دفاتر قراردادها
به گفته سالاری، برگزاری مناقصات جهت انتخاب پیمانکار برای اجرای پروژه ها، طرح ها و خرید لوله و اتصالات از محل منابع داخلی و طرح های تملک دارایی سرمایه ای، راه اندازی سیستم صوتی ساختمان اداری شرکت، تعمیر تعدادی از خودروهای سبک، برگزاری مراسم تجلیل از کارکنان بازنشسته سال 89 و تنظیم، صدور و ثبت بیش از 16 هزار مورد  اسناد، رسید و حوالجات و نامه های وارده و صادره در زمره فعالیت های این معاونت بوده است.
اهم اقدامات انجام شده درمانی و رفاهی پرسنل
وی  در خصوص مهم ترین اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: عقد قرارداد درمانی و تکمیلی همکاران و خانواده ایشان با بیمه دانا، پیگیری عقد قرارداد درمانی بیمه دانا با پزشکان و مراکز درمانی و بیمارستانی در سطح شهرستان و استقرار پزشک در ساختمان اداری برای معالجه، درمان و مشاوره پزشکی کارکنان به مدت دو روز در هفته، از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه می باشد.
اهم فعالیت های واگذار شده به بخش خصوصی
مدیر شرکت آب و فاضلاب رفسنجان  در این زمینه به خبرنگار ما گفت: واگذاری رفع حوادث فرعی و اصلی و اتفاقات شبکه های توزیع در شهرهای رفسنجان، انار و امین شهر و واگذاری امور نصب انشعابات، تعویض کنتور، بازسازی انشعابات در شهرهای مذکور، واگذاری قرائت کنتور ، توزیع قبوض، وصول بدهی های معوقه و اپراتوری واحدهای مشترکین در شهر رفسنجان و واحدهای تابعه، واگذاری امور مربوط به توسعه و بازسازی شبکه و خطوط انتقال و حوضچه چینی شیرآلات، واگذاری امور مربوط به حفر، تجهیز و مهندسی مجدد چاهها، واگذاری امور مربوط به ارزیابی و پیمایش محلی املاک مشترکین و متقاضیان خرید انشعاب و واگذاری مراقبت و نگهداری تاسیسات سرمایشی و گرمایشی ساختمان اداری شرکت از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه می باشند که در راستای کاهش تصدی گری و صرفه جویی اقتصادی انجام شده است.
فعالیت های  حوزه فرهنگی و آموزشی
سالاری در ادامه به فعالیت های حوزه فرهنگی و آموزشی این شرکت از جمله برگزاری دوره های آموزشی جهت ارتقاء سطح علمی پرسنل، اعطاء جوایز نقدی به فرزندان ممتاز پرسنل، بزرگداشت روز جانباز و تقدیر از پرسنل جانباز و ایثارگر شرکت با پرداخت هدایای نقدی، فراهم نمودن شرایط استفاده از امکانات ورزشی جهت همکاران و خانواده هایشان و ... اشاره کرد.
وی همچنین به پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی و ابتکارات و اختراعات صورت گرفته اشاره کرد و گفت: از جمله کارهای ارزشمند انجام شده که بازتاب کشوری داشته و توسط یکی از همکاران ما در شرکت به نام آقای یدالله محمود آبادی صورت گرفته است ساخت دستگاه ویدئو متری رنگی جهت فیلم برداری از داخل چاههای آب تا عمق220 متری ، دستگاه روغن برگردان در چاههای شافت و غلاف، دستگاه محافظ الکتریکی همراه با سیستم تنظیم روغن در چاهای شافت و غلاف، داستگاه تراش برقی لوله آزبست و دستگاه تابلو فرمان و حفاظت الکتریکی تاسیسات می باشد.
وی در پایان گفت: لازم می دانم  از اعضاء محترم
هیات مدیره شرکت، معاونین و روسای محترم ادارات شهرهای تابعه و همچنین از کارکنان و پرسنل پر تلاش شرکت به خاطر تلاش و زحمات شبانه روزی شان تقدیر و تشکر نمایم.

عباس سالاری پور افزود: در این سال 3175 فقره انشعاب به مردم شریف شهرستان رفسنجان واگذار شد که در مقایسه با سال قبل از آن حدود 78 درصد افزایش داشته است...

وی رفع حوادث اصلی وفرعی در خطوط انتقال و شبکه توزیع آب شهر را در راستای کاهش هزینه ها و صرفه جویی در مصرف آب و این حوادث را دلیل بر فرسودگی شبکه توزیع آب شهر دانست و گفت: سال گذشته 8020 فقره رفع حوادث اصلی و فرعی در رفسنجان انجام شد که انشاالله با تامین بودجه جهت بازسازی شبکه این شهر که در سال 89 حدود 4700 متر آنرا انجام داده ایم این حوادث به حداقل خواهد رسید.

مدیر عامل شرکت آب وفاضلاب رفسنجان در مورد تامین آب شهر رفسنجان و توابع از جابجایی یک حلقه چاه ، تجهیز و راه اندازی دو حلقه چاه، تجهیز مجدد 15 حلقه چاه و همچنین مهندسی 5 حلقه چاه در این شهرستان خبر داد و خاطرنشان کرد: با آزمایشهای شیمیایی و میکروبی و کلرسنجی به موقع در آزمایشگاه شرکت به لطف خدا تا کنون در مورد بهداشت آب این شهرستان هیچگونه مشکلی نداشته ایم .

سالاری در خصوص بخش توسعه و بازسازی شبکه آب شهر رفسنجان نیز گفت : سال گذشته با توسعه 94680 متر از شبکه توزیع آب شهر و بازسازی 99770 متر و توسعه 4800 متر خطوط انتقال و همچنین بازسازی و احداث 214 عدد منهول در مقایسه با سال گذشته حدود 73 درصد رشد به وجود آمد.

وی با اعلام راه اندازی سامانه SMS پاسخگوی مشترکین و سامانه 122 پاسخگوی اتفاقات شهر در خصوص خدمات رفاهی جهت پرسنل شرکت گفت: سال گذشته با انعقاد قرارداد بیمه پرسنل با مراکز درمانی در سطح شهرستان و استقرار پزشک مشاور طی 2 روز از هفته در جهت رفاه پرسنل گام برداشته ایم.

سالاری در خصوص واگذاری فعالیت های شرکت به بخش خصوصی در راستای اصل 44 قانون اساسی گفت: با توجه به استقلال این شرکت که از سال 87 صورت گرفت بیشتر فعالیت ها به بخش خصوصی واگذار شد که در همین راستا رفع حوادث اصلی و فرعی شبکه توزیع ، نصب انشعابات شهرهای رفسنجان، انار و امین شهر ، اداره دبیرخانه، تنظیف، حفر و تجهیز و نگهداری از تاسیسات از جمله آنها بود.

وی در خصوص پروژه های ابداعی و اختراعی شرکت آب و فاضلاب رفسنجان نیز گفت :در سالهای گذشته این شرکت موفق به اختراع و ثبت چندین دستگاه توسط آقای یدالله محمود آبادی یکی از همکاران با استعداد، مبتکر و مخترع این شرکت شده که با ساخت دستگاههای ویدئومتری چاهها، روغن گردان چاهها، محافظ الکتریکی، تراش برقی لوله و تابلوی فرمان حفاظتی برگ زرین دیگری بر افتخارات شرکت اضافه شد.

گفتنی است آب آشامیدنی در رفسنجان از سال 1338 با 3 حلقه چاه تامین و با شبکه ای بطول 45 کیلومتر از طریق      لوله های چدن ، PVC و فلزی به مصرف کننده می رسید.

شرکت آب و فاضلاب رفسنجان از سال 1387بطور مستقل فعالیت خود را - تا آن زمان زیرمجموعه شرکت آب و فاضلاب استان کرمان بود- شروع کرد. این شرکت در حال حاضر با 70 نفر پرسنل و 63438 اشتراک و 6 شهر زیر مجموعه خدمت رسانی به شهروندان این شهرستان را انجام می دهد.